Odszkodowanie za wypadek w pracy można uzyskać wtedy, gdy spełnione są warunki kwalifikujące zdarzenie do wypłaty odszkodowania.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się ile pieniędzy możesz otrzymać z odszkodowania, zgłoś sprawę do Bezpłatnej analizy prawnej.
Wypadek w pracy to nagłe zdarzenie powstałe z przyczyn zewnętrznych w związku z wykonywaną pracą, którego skutkiem jest uszczerbek na zdrowiu lub śmierć. Jest to zdarzenie, które nastąpiło podczas wykonywania poleceń przełożonych albo zwykłych czynności nawet bez polecenia. Do wypadku przy pracy kwalifikuje się zdarzenie powstałe w trakcie drogi pracownika z siedziby firmy do miejsca wykonywania pracy. Z kolei wypadek w drodze z domu do pracy albo z pracy do domu nie kwalifikuje się jako wypadek przy pracy.
Jeżeli pracownik wykonując powierzone zadania podczas podróży służbowej uległ wypadkowi, również należy się odszkodowanie za wypadek w pracy. Świadczenia przysługują także jeżeli wypadek przytrafi się podczas wykonywania zadań na polecenie organizacji związkowych działających u pracodawcy.
Odszkodowanie za wypadek przy pracy przysługuje zarówno osobom zatrudnionym na umowę o pracę jak i pracownikom wykonującym zadanie na podstawie innej umowy niż stosunek pracy.
Aby uzyskać odszkodowanie za wypadek w pracy, zdarzenie musi być starannie udokumentowane. W pierwszej kolejności należy spisać oświadczenia świadków i zgłosić zdarzenie pracodawcy lub osobie, na rzecz której wykonuje się pracę. Pracodawca ma obowiązek udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu, zabezpieczenia miejsca wypadku, ustalenia okoliczności zdarzenia oraz sporządzenia i dostarczenia protokołu powypadkowego poszkodowanym. Następnie należy zgłosić szkodę do ZUS oraz pracodawcy, co w skrócie opisujemy dalej.
Jednocześnie można ubiegać się o odszkodowanie z ZUS oraz od pracodawcy. W tym celu należy samodzielnie lub poprzez kancelarię zgłosić roszczenie w ZUS oraz u pracodawcy.
[accordion multiopen=”true”]
[toggle title=”Odszkodowanie za wypadek w pracy z OC pracodawcy” state=”opened”]
Należy pamiętać, że odszkodowanie wypłacane z tytułu wypadku przy pracy nie obciąża budżetu pracodawcy. Środki pieniężne pochodzą z firmy ubezpieczającej pracodawcę. Powinno się więc bez obaw zgłaszać wniosek o likwidację szkody do pracodawcy.
Aby otrzymać odszkodowanie za wypadek w pracy należy stwierdzić odpowiedzialność pracodawcy. W wielu sytuacjach nie jest jednak potrzebna wina pracodawcy, aby poszkodowanej osobie należało się odszkodowanie. W branżach o podwyższonym stopniu ryzyka (górnictwo, budownictwo, energetyka itp.) odszkodowania wypłacane są również w przypadku braku odpowiedzialności pracodawcy.
W przeciwieństwie do odszkodowania z ZUS, kwoty wypłacane z OC pracodawcy nie są limitowane. Zdarzają się sytuacje kiedy wypłacane roszczenia sięgają kilkudziesięciu lub kilkuset tysięcy złotych.
[/toggle]
[toggle title=”Odszkodowanie za wypadek w pracy z ZUS”]
Ubiegając się o odszkodowanie z ZUS należy złożyć wniosek do płatnika składek, czyli pracodawcy. Pracodawca kompletuje dokumenty i przekazuje do odpowiedniej placówki ZUS.
Wymagane w ZUS dokumenty:
Dodatkowo wymagane mogą być:
Rodzaje świadczeń wypłacane przez ZUS:
Warto zaznaczyć, że w sytuacji kiedy poszkodowanemu udowodniono, że był nietrzeźwy lub naruszył zasady bezpieczeństwa, odszkodowanie nie należy się poszkodowanemu, a jedynie członkom jego rodziny (np. w przypadku śmierci)
[/toggle]
Dowiedz się ile pieniędzy możesz otrzymać z odszkodowania. Zgłoś wypadek, a nasi prawnicy bezpłatnie przeanalizują Twoją sprawę. Zgłoś sprawę do bezpłatnej analizy prawnej.
[button href=”https://lexea.pl/bezplatna-analiza-prawna/” style=”flat” size=”large” width=”98%” color=”#23b9ef” hovercolor=”#23dd77″ textcolor=”#ffffff” texthovercolor=”#ffffff” tooltip=”Kliknij w przycisk, przejdziesz do strony z formularzem zgłoszeniowym. Wypełnij formularz i skorzystaj z bezpłatnej analizy prawnej.” icon=”arrow-right” iconcolor=”#f9f9f9″]Bezpłatna analiza prawna[/button]